Dressat, flanell, printat, småprickigt och paisley är några av nyckelorden som sammanfattar hösten på Stenströms herr i Helsingborg. Mosto tog en pratstund om höstens herrmode med Niclas Hallberg och Felix Anderberg.
Dressat, flanell, printat, småprickigt och paisley är några av nyckelorden som sammanfattar hösten på Stenströms herr i Helsingborg. Mosto tog en pratstund om höstens herrmode med Niclas Hallberg och Felix Anderberg.
Dressat, flanell, printat, småprickigt och paisley är några av nyckelorden som sammanfattar hösten på Stenströms herr i... Läs mer»
Hösten hos Stenströms dam andas klassiskt och dressat. Men vi hittar även 70-talsinfluenser i form av vida... Läs mer»
Som genom ett trollslag har vi fått en ny avdelning! Polo Ralph Lauren har kommit till oss... Läs mer»
När du väl kliver över tröskeln till Stenströms drar vi en lättnadens suck. I nästan åtta månader har vi förberett oss på att just du ska komma in. Den vinterkappa eller täckjacka som du just nu försöker bestämma dig för, stod vi och tummade på i somras medan du precis hade tagit fram badkläderna.
Här finns inga centrala inköpsorganisationer som dikterar vad Helsingborgarna ska uttrycka sin personlighet nästa säsong. I stället är det vi själva, som du träffar i butiken, som åker runt på mässor, river bland galgar och resonerar. Vi ställer oss frågan – ”Hur många av våra kunder skulle passa i den här svarta klänningen klädd med strutsfjädrar.” Vi räknar på fingrarna. Hon är ju självklar och kanske hon. Någon tycker att den skulle passa just dig, om du bara vågade ta ut svängarna. Till slut bestämmer vi oss. Kommer vi på mer än fem som kan tänkas bära klänningen, köper vi in den. Är det fler än tio så låter vi bli.
August Stenström var en klädintresserad herre. En dag 1883 flyttade han från Malmö till Helsingborg och öppnade den klädbutik som fortfarande bär hans namn. 16 år senare startade han Stenströms skjortfabrik. August hade med anda ord näsa för både mode och affärer, bortsett från att han inte förstod sig på de nya byxorna som kallades jeans. Men vem gjorde väl det? Det skulle krävas 70 år och lite oborstad rock’n’roll innan blåbyxan förvandlades till stilikon. Under tiden hann både affären och fabriken att byta ägare några gånger.
Sedan 1982 är både skjortfabriken och butiken ägd av en och samma familj igen men nu heter den familjen Bengtsson. Pappa Börje var trogen August Stenströms ideal och vägrade styvnackat att befatta sig med jeans. – ”Sån’t lappri.” brukade han fnysa när någon ung och framåt expedit vågade föra saken på tal.
Så småningom tog vi över ansvaret för butiken, medan mina bröder, Anders och Magnus, tog över skjortfabriken. Fria från historiens bojor tog vi modet till oss och smög in några Levis 501:or bland tweedkostymerna. Året var 1989 och den som vill dra paralleller till Berlinmurens fall är hjärtligt välkommen. Tweedkavaj och jeans visade sig vara en ovanligt lyckad kombination. Gärna med en Stenströmsskjorta, om vi fick säga det själva, och en lagom nonchalant knuten kravatt runt halsen.
Tiden gör alltid sitt. Idag är vi redan tredje generationen Bengtsson- Anderberg som arbetar i butiken. Trots att vi inte heter Stenströms i efternamn känner vi oss väldigt nära besläktade med August och med de värderingar som med åren har satt sina spår både i våra butikshyllor och i Helsingborgarnas garderober. Vänligt men bestämt ser vi till att Helsingborgs damer och herrar alltid känner sig rätt klädda. Nuförtiden även i jeans.
Favoritplagg: Skjorta
Designer: Peter Jüirado
På fötterna: Church
Parfym: Davidoff Blue Water
Favoritshopping*: London
Resmål du längtar till: Mallorca
Bästa film: James Bond
Bästa musik: Sven-Ingvars, Elvis
Äter gärna: Wallenbergare
Modeförebild: Sean Connery
Favoritsak: Golfset
Gosedjur: Hund
Om jag var en blomma: Pelargon
Läser helst: Michael Connelly
Stjärntecken: Fisk
Färg: Brun
Konstnär: Salvador Dali
* Näst efter Stenströms, förstås.
På Stenströms damavdelning är vi inte fullt lika fördomsfulla som rubriken antyder – men – visst är det något underligt med män och det sätt som de handlar kläder på? Det viktigaste verkar vara att det går snabbt. På väg ut i världen, via Copenhagen Airport (eller Knutpunkten) hoppar de in för att vara rätt klädda, när och var de så småningom landar. Pang. Bom. Fram med kortet. Klart.
Här på damsidan är vi lite mer eftertänksamma. Vi tar oss tid. Funderar. Analyserar. Diskuterar. Går kanske över till Fahlmans för en espresso och en eclairè för att inte låta känslorna styra oss till impulsköp, Därför har vi tre oeftergivliga krav på de kläder vi säljer till dig. Först och främst ska de passa. För det andra ska de passa. Sist men inte minst ska de passa. Först därefter bryr vi oss om chimärer som mode och varumärken.
Tolka nu inte detta som att vi inte skulle uppskatta varumärken som Cambio, Altea, Antonelli, Henderson, Manuela Conti, Greenstone, Nougat, Mila eller, för den delen Giorgio Armani. Men för oss kvinnor är det kläderna som gör varumärket och inte tvärtom.
Det är lika bra att vi tar det direkt – vi har våra favoriter. Vissa har våra kunder lärt oss att tycka om. Andra har vi tagit in på egen risk i förhoppning att tillräckligt många ska dela vår smak. Ibland slår det fel och vi får stå där med skammen och ett lager fullt av medvetet noppriga tröjor som såg så läckra ut där på modemässan i Milano. Andra gånger är det ”high five” när varenda plagg flyger ut genom våra dörrar. I båda fallen kan du känna dig tämligen ensam om plagget, eftersom vi heller säljer för få än för många.
Vissa märken behåller sin fräschör och återkommer säsong efter säsong: New Zealand, Woolrich, Altea, Armani, PT01, Barbour, Jacob Hansen, Amanda Christensen, Alain Paine, Circolo, Uber, Oscar Jacobson, och naturligtvis Stenströms där vi troligen har det största utbudet av skjortor i världen, deras egna butiker medräknade. Inför vår vägg av Stenströmsskjortor blir vi män som barn i en godisaffär. Att sedan plocka bort nålarna (exakt 12 stycken) från en ny Stenströmskjorta är det närmaste vi kommer nirvana.
Det hindrar dock inte att vi då och då släpper in nya stjärnor. Ett bra exempel är Jacob Cohen vars jeans snabbt har blivit Helsingborgarnas nya favoritbyxa. Ett lite lyxigare jeansmärke som tillverkas i Italien av de finaste denimtygerna från Japan. Allt görs för hand; tvättningar, broderier och slitningar. Även om August inte förstod sig på jeans så hade han åtminstone uppskattat hantverket.
Så även om modet består av tusentals varumärken så behöver du bara hålla reda på ett. Stenströms. Din garanti för att det inte bara dansade en sommar.
* Näst efter Stenströms, förstås.
Jag skulle vilja boka en tid med dig för att förnya min garderob.
Favoritplagg: Klänning
Designer: Rodebjer
På fötterna: Pumps från Hermès
Parfym: Elie Saab
Favoritshopping*: Cannes
Resmål du längtar till: Paris
Bästa film: Livet från den ljusa sidan
Bästa musik: Händel
Äter gärna: Färska jordgubbar
Modeförebild: Breakfast at Tiffanys
Favoritsak: Häftpistol
Gosedjur: Texas & Lucy (Cairn Terriers)
Om jag var en blomma: Syrén
Läser helst: Bill Bryson
Stjärntecken: Stenbock
Färg: Blå
Konstnär: Peter Frie
* Näst efter Stenströms, förstås.
Jag skulle vilja boka en tid med dig för att förnya min garderob.
* Näst efter Stenströms, förstås.
Jag skulle vilja boka en tid med dig för att förnya min garderob.
* Näst efter Stenströms, förstås.
Jag skulle vilja boka en tid med dig för att förnya min garderob.
* Näst efter Stenströms, förstås.
Jag skulle vilja boka en tid med dig för att förnya min garderob.
* Näst efter Stenströms, förstås.
Jag skulle vilja boka en tid med dig för att förnya min garderob.
* Näst efter Stenströms, förstås.
Jag skulle vilja boka en tid med dig för att förnya min garderob.
* Näst efter Stenströms, förstås.
Jag skulle vilja boka en tid med dig för att förnya min garderob.
* Näst efter Stenströms, förstås.
Jag skulle vilja boka en tid med dig för att förnya min garderob.